پنج شنبه , مرداد ۵, ۱۳۹۶ ۳:۰۷ ق.ظ
خانه » خبر » نخستین نشست «من، دیگری، معنا»

نخستین نشست «من، دیگری، معنا»

با بررسی تفاوت سنت‌های “من” و پدیده‌های نوظهور معنوی “دیگری”، “معنا” حاصل می‌شود

اسنا – سرویس دانشگاه

اولین نشست از سلسله نشست های «من، دیگری، معنا» با موضوع تحلیل پدیده‌های نوظهور معنوی، به همت اداره فعالیتهای دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، در اولین نشست از سلسله نشست های «من، دیگری، معنا» با موضوع تحلیل پدیده‌های نوظهور معنوی که در سالن شماره یک دانشکده علوم دانشگاه خوارزمی برگزار شد دکتر رسول رسولی پور، عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی، به شیوه‌های برخورد با پدیده‌های نوظهور معنوی پرداخت و گفت: شیوه‌های برخورد با پدیده‌های نوظهور متفاوت است در برخی مواقع این برخورد شکل دفاعی دارد، به طوری که در مباحث حق و باطل بودن این دیدگاه‌ها بررسی می‌شود، که بهترین داوری در این خصوص نیازمند آشنایی و تحلیل درست است.
وی تحلیل توصیفی پدیده‌های نوظهور عرفانی را از دیگر شیوه‌های برخورد دانست و خاطر نشان کرد: در شیوه‌های توصیفی، معنا، آموزه‌ها و نتایج این پدیده‌های نوظهور بررسی و تحلیل می‌شود.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: شیوه‌ی برخورد دیگری که می‌توان استفاده نمود با این پیش فرض است که شناخت من از سنت و دین و فرهنگ خود شناخت دقیق و درستی نیست و منوط به شناخت سنت‌ها و ادیان دیگر است و زندگی “من” معنا نخواهد داشت مگر اینکه “دیگری” که همان جریان‌های رقیب است در کار باشد.
رسولی پور در ادامه بر لزوم پالایش، کنکاش و به روز نمودن سنتهای خود در راستای یافتن امتیازات و نقاط قوت این سنتها و دین تأکید کرد و یادآور شد: زمانی که رقیب‌ها را نشناخته و حصاری کشیده شود و فقط مطالعات اسلامی داشت، باعث خودرضایتی در این موضوع می‌شود و نمی‌دانیم در جهان اطراف چه می‌گذرد و دین ما چه امتیازاتی دارد؛ برای اینکه با افتخار در خصوص امتیازات و برتری‌های مکتب و دین خود صحبت کنیم نیازمند پالایش، کنکاش و به‌روز کردن سنت‌ها هستیم و این جز با بررسی و تحلیل سنت‌های دیگر محقق نخواهد شد.
وی به ضرورت شناخت سنت‌های دیگر پرداخت و گفت: گفتگو با کسانی که تعریف جداگانه‌ای دارند و به سنت دیگری متعهد هستند ما را نسبت به خودمان بیناتر و داناتر می‌کند و رضایت بیشتری به ما می‌دهد و با جریانات نوظهور می‌توانیم آموخته‌های خودمان را تقویت کنیم.
عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی گفت: با بررسی تفاوت سنت‌های “من” با پدیده‌های نوظهور معنوی، این “من” شناخته‌تر می‌شود و از این تعامل سنت “من” با پدیده‌های “دیگری” چیزی حاصل می‌شود که آن “معنا” است و شناخت خود از طریق دیگری است و از این طریق معنابخشی صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) به تقدس “دیگری” و حرمت “دیگری” را نگه داشتن اشاره کرد و گفت: داستان اطعام میهمانان از سوی حضرت ابراهیم و پذیرایی ویژه از آنها که افرادی غریبه محسوب می شدند و آن پیامبر خدا اطلاعی از فرشته بودن آنها نداشت، خود بهترین دلیل برای حرمت نگه داشتن “دیگری” می‌تواند باشد.
وی گفت: انسانها می‌توانند خودشان به زندگی خود “معنا” ‌دهند؛ چراکه خداوند در ارتباط با “دیگری” سنتی وضع کرده است، اگر این امتیاز کشف شود زندگی معنوی خواهد شد.
رسولی پور با بیان اینکه زندگی معنوی زمانی که با اجتماع، دیگری و جمع ارتباط برقرار شود قابل دستیابی است، افزود: یک شخصیت ایزوله، منزوی و جدا از جامعه نمی‌تواند معنوی باشد و انسان طبیعتاً نمی‌تواند جدا زندگی کند و این خلاف طبیعت است و نمی‌توان منتظر ماند که کسی به زندگی ما معنا دهد بلکه با تعامل با دیگری و اجتماع این موضوع محقق خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: معنویت، دین، فرهنگ و من شخصی وجود ندارد و به تعبیر مارتین بوبر در سنت الهی، “این من” وابستگی تام دارد به توی خدا و در سنت نگاه اجتماعی و افراد، “من” در ارتباط با “دیگری” است و اگر تویی نباشد “من” معنا ندارد.
این استاد دانشگاه در پایان افزود: انگاره‌ی برخی روشنفکران که دین و ایمان را یک امر شخصی می‌دانند به همراه اشکالاتی است. دین و ایمان باید حتماً در ارتباط با “دیگری” معنی پیدا کند چراکه ایمان، حس امنیت است و مومن کسی است که این حس را دارد و امنیت بخشی می‌کند و امنیت بدین معنی است که در تعامل با افراد در سلام و صلح هستی و مشکلی نخواهی داشت.
این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان پایان یافت و جلسات بعدی این سلسله نشستها با موضوع تحلیل پدیده‌های نوظهور معنوی روزهای سه شنبه هر هفته تا اوایل دی ماه ادامه خواهد داشت.

درباره ی هرمس

همچنین ببینید

مسیر های راهپیمایی روز جهانی قدس در کرج

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرج اعلام کرد، مسیر میدان شهدا به سمت مصلی بزرگ کرج، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *